Veelgestelde vragen


  • 1. Mag ik meedoen met een e-bike?

    Ja, je mag deelnemen met iedere soort fiets, dus ook  met een e-bike zolang de fiets én de accu maar geschikt is voor de betreffende rit én afstand. Lees ook de veiligheidsinstructies in het voorwoord van de betreffende rit.

  • 2. Zijn de routes geschikt voor wielrenners, zoals bijv. 100 km tourrit?

    De routes moeten geschikt zijn voor alle type fietsen, dus ook voor wielrenfietsen. Maar het is geen wielrenparcours. De meeste knooppuntroutes (fietspaden!) zijn dus gewoon verhard.

  • 3. Wat krijg ik voor mijn inschrijfgeld?

    Van de inschrijfprijs gaat sowieso eerst 21/121 btw af die de organisatie moet afdragen. De rest is ter dekking van:

    • Een unieke opsteker van deelname 
    • Een fietsstuurbord met deelnamenummer en bevestigingsmateriaal
    • Een oriëntatiekaart en veiligheidsinstructies
    • Een gratis mobiele fietsreparatie- en/of ophaalservice
    • Een gratis mobiele eerstehulpdienst
    • Gratis parkeren indien met auto (en fietsdrager)
    • Gratis bewaakte fietsstalling
    • Een snack en een consumptie onderweg (pauzepunten)
  • 4. Mag ik bijv. ook inschrijven bij de Bedrijvenrit ook al heb ik geen bedrijf?

    Ja, dat mag. Stel, je kiest voor de Bedrijvenrit omdat je graag die 60 of 40 km wilt fietsen, is dat geen probleem. Dat geldt ook als je met je fietsclub of vriendenclub die rit wil bestieren.

  • 5. Kan ik mijn rit na inschrijving nog wijzigen?

    Nadat je je hebt ingeschreven, is het in principe niet meer mogelijk om je rit te wijzigen. 

  • 6. Kan ik mijn startpakket (fietsstuurbord) overdragen aan iemand anders?

    Ja, het is mogelijk om je startpakket over te dragen aan iemand anders. Hiervoor dien je wel een e-mail te sturen naar inschrijven@venlofietst.nl. Je ontvangt dan van ons een overdrachtformulier die de nieuwe deelnemer dient in te vullen. Hieraan zitten wel € 2,50 administratiekosten verbonden. Stadspashouders kunnen niet overdragen aan niet-stadspashouders!

  • 7. Krijg ik mijn startpakket toegestuurd?

    Als je bij de inschrijving gekozen hebt voor startpakket (fietsstuurbord) opsturen, dan word je startpakket ca. 2 weken voor aanvang van VenloFietst 2020 door ons verzonden.

  • 8. Waar kan ik mijn startpakket ophalen?

    Indien je bij inschrijving hebt gekozen voor de optie startpakket (fietsstuurbord) ophalen, dan kun je jouw startpakket ophalen op een door ons nader bekend te maken afhaalpunt en tijdstip.

  • 9. Kan ik mijn startpakket alsnog laten versturen?

    Als je bij de inschrijving ervoor hebt gekozen om je startpakket zelf op te halen en je wilt je startpakket alsnog per post ontvangen, dan kun je ons hierom verzoeken door ons een e-mail te sturen vóór 18 maart 2020 naar inschrijven@venlofietst.nl

  • 10. Mogen kinderen meefietsten?

    Kinderen jonger dan 8 jaar mogen (gratis) alleen bij de familierit mee op de fiets bij de ouders. Het is niet toegestaan dat kinderen jonger dan 8 jaar mee doen met hun eigen fiets. Kinderen van 8 jaar en ouder mogen wel meedoen met hun eigen fiets. Voor kinderen van 8 jaar t/m 12 jaar hanteren wij een gereduceerd tarief van € 7,50. 

  • 11. Kan ik mij inschrijven voor meerdere ritten?

    Ja, je mag je voor meerdere ritten inschrijven mits ze niet op dezelfde dag plaatsvinden. Je kunt immers niet tegelijk bij twee ritten aan de start verschijnen.

  • 12. Ben ik verzekerd tijdens een rit?

    Iedereen is in Nederland verplicht een WA-verzekering te hebben voor schade die je een ander kunt toebrengen. Heb je een fietsverzekering, dan ben je extra verzekerd ook voor jezelf en jouw fiets. Zie de veiligheidsinstructies in het voorwoord van de betreffende rit.

  • 13. Wat als ik onderweg panne krijg?

    Je krijgt bij het startpakket een handig kaartje waarop een noodnummer staat van onze mobiele fietsreparatiedienst. De reparatie is gratis alsmede kleine onderdelen zoals schroefjes, ventielen etc. Moet er echt iets vervangen moeten worden (ketting, binnenband, buitenband etc.), dan zijn die kosten voor rekening van de deelnemer.

  • 14. Wat als het slecht weer wordt?

    Iedere deelnemer kan vooraf checken wat de weersverwachtingen zijn. Daarop kun je je dus passend kleden. Denk ook aan passend schoeisel. Bijv. 40 km fietsen op badslippers is niet verantwoord! Er vindt bij slecht weer geen restitutie plaats van het inschrijfgeld mocht je willen afhaken. De organisatie heeft namelijk alle kosten reeds gemaakt.

  • 15. Wat als ik door ziekte plots niet kan meedoen?

    Last minute-annuleringen, ook door ziekte, leveren geen restitutie op. Je kunt wel je inschrijving overdragen aan een ander. Hiervoor dien je een e-mail te sturen naar inschrijven@venlofietst.nl. Je ontvangt dan van ons een overdrachtformulier die de nieuwe deelnemer dient in te vullen.

  • 16. Waar kan ik mijn auto parkeren?

    Je kunt je auto gratis parkeren op het Kazerneterrein in Venlo. Dit is op loopafstand van de start- rn finishlocatie. 

  • 17. Wat doe ik met mijn fiets als de fietsrit is afgelopen?

    Na de finish kun je je fiets in de bewaakte fietsstalling voor deelnemers plaatsen. Daar hoef je niet extra voor te betalen.

  • 18. Wat als ik onderweg moet opgeven?

    Moet je onderweg opgeven, bijv. omdat je fiets het begeeft, kun je onze mobiele fietsdienst bellen. Blijkt de fiets niet ter plekke gerepareerd te kunnen worden, zorgt de reparatiedienst ervoor dat jij en je fiets terug worden gebracht naar het eventterrein in de haven. Vandaar moet je er zelf voor zorgdragen dat je met je fiets weer thuiskomt.

  • 19. Wat als ik onderweg niet lekker word?

    Voel je je niet lekker onderweg, check dan eerst zelf of je vergeten bent benodigde medicijnen, insuline of druivensuiker in te nemen. Mocht er iets anders aan de hand zijn, bel dan het nummer van onze mobiele EHBO-post (dit nummer staat op het kaartje dat je ontvangt bij je startpakket) of laat die EHBO-post door medefietsers, omstanders of aanwezige vrijwilligers bellen.

  • 20. Kan ik mijn inschrijving nog annuleren?

    Je kunt t/m 31 januari 2020 je inschrijving annuleren door een e-mail te sturen naar inschrijven@venlofietst.nl. Je krijgt dan het betaalde inschrijfgeld minus € 5 administratiekosten teruggestort op het bankrekeningnummer dat bij ons bekend is. Annuleer je na die datum, dan vindt er geen restitutie plaats van het inschrijfgeld. Zie hiervoor ook onze algemene voorwaarden.

  • 21. Geldt er een helmplicht?

    Er geldt in Nederland geen wettelijke helmplicht voor fietsers. Wij adviseren dit wel, vooral bij kinderen en gebruikers van e-bikes. Zorg dan dat je een helm hebt die voldoet aan de Europese veiligheidsnorm EN1078 (voor volwassenen). Let dan ook op de pasmaat, dat komt zeer nauwkeurig. Ook de bandjes moeten daarna goed vastgemaakt worden, ook hier is zowel te los als te vast weer fout. Als een helm te groot of te klein is, of net verkeerd afgesteld, neemt de werking van de helm al snel heel flink af.

  • 22. Fiets ik over de weg?

    De ritten vinden plaats over fietsroutes en erkende knooppuntroutes. Deelnemers moeten zich strikt houden aan de verkeersregels. Vergewis je vooraf van die geldende verkeersregels. Volg de instructies, routekaart en knooppuntnummers. Wijk dus niet af van de uitgezette route!

  • 23. Mijn vraag staat er niet bij, wat nu?

    Staat je vraag er niet bij? Dan kun je je vraag stellen via ons contactformulier. Wij zullen je dan zo snel als mogelijk een antwoord geven op je vraag!

Share by: